Verslag Kenniscafé november 2016

Op 17 november 2016 vond het Kenniscafé plaats. Vier sprekers met een ASW-achtergrond namen een casus van hun eigen werkvloer mee om alumni en juniorleden op los te laten. Zowel de casussen als de bezoekers van het Kenniscafé waren verschillend in achtergrond, wat het Café een typisch ASW-evenement maakte.

Dit jaar waren de volgende sprekers aanwezig: Barbara Oud (Bi Denktank en Open & Bloot), Thom van Woerkom (Zelfstandig Ondernemer en LOC Zeggenschap) en Cate van Kessel (Dialogue Advisory Group). Als ASW-docent en oprichter van Placemakers sloot Katusha Sol ook aan. Allen brachten zij een probleem uit hun werkveld mee, klaar voor de deelnemers van het Café om feedback over te geven.

De vier rondes werden dit jaar geleid door theaterdocent Merith Smals. Zij had speciaal voor deze avond vier opdrachten voorbereid, bedoeld om kort na elkaar en op verschillende manieren ieders creativiteit te prikkelen. Onder meer ‘8 ideeën in 8 minuten’ en ‘bedenk voor- en nadelen bij het huidige probleem’ kwamen aan bod.

Merith zelf gaf tevreden aan dat “het lukte om iedereens zelfcensuur aan de kant te schuiven. Echt heel gaaf ook hoeveel ideeën, suggesties, oplossingen zijn aangedragen in korte tijd door de mensen. Ik denk dat iedereen zichzelf verrast heeft en lef toonde niet te lang bij denken stil te staan, maar meteen iets te doen met je eerste gedachten.” Dit werd beaamd door de deelnemers, waaronder alumnus Thijs van Ingen: “Het blijft mooi om te zien hoe evenementen als deze ons uit de dagelijkse sleur halen. Het zorgt ervoor dat je scherp blijft en je gedachtes op andere manieren gaat ventileren. En het laat de kracht van de ASW’er zien: open-minded, betrokken, bevlogen en breed geïnteresseerd.”

Na afloop van de inhoudelijke rondes was er natuurlijk tijd voor een borrel, waar duidelijk werd dat iedereen nog lang en enthousiast kon napraten over de rondes. Voor ons een teken dat het evenement geslaagd was in de opzet om zowel inhoudelijk het werkveld kenbaar te maken, als een gezellig evenement op te zetten.

Hierover waren ook juniorleden enthousiast. Amber Bode: “Ik vond het een hele inspirerende avond en leuk om zoveel kennis en creativiteit van ASW’ers te zien. De sfeer was open, ik voelde me snel op mijn gemak”. Of zoals Nikkie Menting laat weten: “Terwijl je over typische ASW-vraagstukken praatte kon je ook meteen gezellig bijkletsen met andere oud-ASW’ers. Ik vond het leuk dat er diverse onderwerpen en persoonlijkheden waren en het was leuk om te zien waar ASW’ers terecht zijn gekomen”.

Niet alleen de deelnemers, maar ook de sprekers waren tevreden. Barbara: “Al met al was het een bijzonder leerzame avond. Ik ben onwijs dankbaar voor het enthousiasme waarmee op de casus ingegaan werd, en voor de ideeën die uit de avond zijn voortgekomen. Nieuw wetenschappelijk onderzoek, inclusieve voorlichting op scholen, een social media offensief; allemaal tips die meerdere keren terugkwamen. Er zijn mogelijkheden te over; we kunnen aan het werk!” Of zoals Katusha het omschrijft: “ASW’ers blijken weer zeer breed geïnteresseerd en creatief en oplossingsgericht te kunnen denken.

Het was een gezellige, inspirerende avond én het heeft nieuwe kennis voor onze organisatie opgeleverd!”
Wij als bestuur kunnen niet anders dan gelukkig zijn met de positieve feedback. Bedankt voor jullie aanwezigheid, enthousiasme en inzet en tot het volgende evenement!

———————————————————————————————————
Kenniscafé algemeen

Wanneer je echt benieuwd bent naar de praktijk binnen bedrijven en organisaties moet je vooral eens naar het kenniscafé van Immensa komen! Tijdens deze avond wordt een klein aantal bedrijven gevraagd hun bedrijfsproblemen te presenteren. Er wordt hierbij altijd rekening gehouden met de verschillende werkvelden waar ASW’ers terecht komen. Dus altijd een mooie vertegenwoordiging van verschillende organisaties. Wanneer de bedrijfsproblemen zijn gepresenteerd is er de uitdaging om als team, van vier afgestudeerde ASW’ers onder begeleiding van een ervaren projectleider, binnen twee uur zo goed en creatief mogelijke oplossingen voor de gepresenteerde bedrijfsproblemen te vinden. Je komt dus in direct contact met de concrete problemen op de werkvloer van verschillende organisaties. Wie weet hebben jullie dan als groepje aan het eind van de avond wel de aanzet gegeven tot de definitieve oplossing van een echt bedrijfsprobleem!